Restaurering av Griseputten, Stormåsan & Tryggdalsmåsan

Tre PDF-filer i forbindelse med planlagt restaurering.

To udaterte (?) fra Oslo kommune, Bymiløetaten:

Én fra Nittedal kommune, Nittedal-eiendom KF, datert 17. november 2020:

Ved eventuelle problemer med å laste ned eller lese noen av disse filene: rune@lillomarkasvenner.no :-)

Reguleringsplan for Grefsen- og Trollvannskleiva, mer stoff…

Det er laget en gjennomgang av utkastet til reguleringsplan for Grefsenkleiva og Trollvannskleiva slik det ser ut i forslaget datert 10.08.2020. Det er Magne Lindholm, mangeårig Årvollbeboer og aktiv markabruker, som har laget gjennomgangen. Det er skrevet ut fra en kritisk holdning til utbyggingsplanene som utløste reguleringsprosessen.

Hovedkilden er dokumentene som ligger under Saksinnsyn i Plan- og bygningsetaten, Oslo kommune. Saken er svært omfattende, og dette er en slags veiviser i tekstmassen.

Les mer på Magnes hjemmeside. 

Her ligger gjennomgangen

Her finner du et kart i PDF-format der et utklipp av luftfoto av nåværende anlegg er lagt over utkastet til reguleringsplan. Det er i tillegg en rekke andre data i kartet.

Tragisk ødeleggelse av kulturminnet Gamle gruvevei mellom Alunsjøen og Linderud gruver.

Det var med stor beklagelse vi i forrige uke kunne konstatere total og fullstendig unødvendig ødeleggelse av det 140 år gamle kulturminnet Gamle Gruveveien, med pågående helt mislykket reparasjon med gravemaskin.

Den 600 meter lange Gamle Gruveveien ble anlagt ca. 1880 for å transportere malm fra Linderud gruver og ned til Alunsjøen hvor Det Gotthalfske kobberverk lå i motsatt ende av sjøen. Veien ble bygget for hestetransport med vogn (på vinterstid trolig slede). For å tåle vognenes tunge last ble veien solid oppbygget med stein og med slett overflate og solide kanter. Veien er naturligvis bygget for hånd ut ifra datidens kunnskaper om hvordan bygge en vei som skulle ha lang levetid, tåle store belastninger etter datidens målestokk, og samtidig drenere vekk vann og ikke synke ned i bløtt underlag. Helt fram til nå har man kunnet glede seg over datidas byggekunst ved at veien har ligget like plant og vedlikeholdsfri gjennom 140 år!

Det har nå vært utført hogst langs veien, der det er benyttet hogstmaskin og til uttransport stor lassbærer. En slik vei tåler selvfølgelig ikke vekten av så tungt maskinelt utstyr. Veien er kjørt totalt i stykker over hele sin lengde, og særlig ille er det at maskinens bredde har resultert i at kantsteinene begge sider er til dels klemt ned, til dels skjøvet ut til siden. Flere steder har maskinene gravd seg ned i veien. Liker innlysende bør det være at man kan ikke reparere en gammel håndbygd vei med gravemaskin! Maskinen fyller nå igjen med bløt jord hjulspor og andre fordypninger. Det ser «pent» ut utenpå. men når man går på veien der gravemaskinen har vært. så synker man flere steder ned i gjørme til ankelen. Veien ble anlagt med stein og ikke jord for at hester, last og folk skulle kunne forflytte seg på fast underlag til alle årstider. Ved å bruke humusrik og finkornet jord som reparasjonmateriale som i dette tilfellet, tas veien helt ut av sin historiske kontekst samt at til regnværsperioder vil veien være klinete å gå.

Slik kan Bymiljøetaten i løpet av en dag ødelegge en gammel historisk vei som harr stått seg i 140 år. Dette er bare tragisk.

Reguleringsplan for Grefsen- og Trollvannskleiva

Teksten og illustrasjonene er fra begynnelsen av en PowerPoint-fil 


Om saken:

Bymiljøetaten i Oslo ønsker å utarbeide en reguleringsplan for alpinbakkene Grefsenkleiva og Trollvannskleiva «for å gi anlegget mulighet til utvikling». Bakkene ble anlagt i perioden 1930-60 uten en reguleringsplan, og er i dag regulert som LNFS-areal (område for landbruks-, natur- og friluftsformål). Størsteparten av planområdet er angitt i kommuneplanen fra 2015 som aktivitetssone innenfor markagrensen. Plan- og bygningsetaten har stilt seg positiv til prosjektet.

Planforslaget omfatter:

  • Omfattende terrengarbeid for å endre profilen i bakkene. Hovedsakelig som steinfyllinger. Behov for 230 000 m3 tilkjørt masse.
  • Utvide nedkjøringer i bredden, særlig i Grefsenkleiva og familieløypa 30 000 m2 utvidelse = 6 fotballbaner!
  • Etablering av en ny bakke mot Grefsenkollen restaurant.
  • Ny stolheis i ny heistrase utenfor dagens anlegg tvers gjennom eventyrskogen
  • Nytt snøproduksjons- og lysanlegg.
  • Ny varmestue ved Grefsenkleiva, velkomstsenter ved Trollvann og flere nye driftsbygninger. Tilsammen omtrent 2000 m2 ny bebyggelse.
  • Utvide parkeringskapasiteten på toppen av Grefsenkollen, ved Trollvannstua og på Årvoll.

Per i dag er det foreslått 2 alternativer til utbygging. Bymiljøetaten/Multikonsult har begynt å konsekvensutrede bare alternativ 1.

Saken arkivføres i saksinnsyn til Oslo kommune på saksnummer 201802070:

Grefsenkollen og Trollvann – Bestilling av oppstartsmøte – Utvidelse av alpinanlegg med nye løyper og nybygg

Ønsker du å følge utviklingen i saken? Velg «Bli abonnent» i saksinnsyn, så får du en e-post hver gang saken oppdateres med ny informasjon. [Krever innlogging.]


Les mer …

Leve Lillomarka

Lillomarkas Venner fylte i fjor 50 år, og vi feiret det med en flott jubileumsbok!

Leve Lillomarka er en hyllest til vår nære, kjære og umistelige skog.

Lillomarka er Oslomarkas mest brukte skogsområde, rett utenfor stuedøra til hundretusener av mennesker.

Lillomarka har alt, fra kulturminner til frodig gammelskog i trolske lier. Her er spor etter jegere, steinhoggere og motstandsfolk, skiløyper, foreningshytter, lekeplasser og blomsterenger.

Alt dette blir skildret i boka, av forfattere som kjenner Lillomarka til bunns, og har tilknytning til Lillomarkas Venner.

Leve Lillomarka er historiebok, turveileder og inspirasjon til nye turer i nye områder.

Leve Lillomarka skildrer også striden for å verne marka vår. Gjennom et halvt århundre har Lillomarkas Venner arbeidet for å bevare Lillomarka som intakt skogsområde, sammen med lokale vel og foreninger. Egne kapitler handler om striden om Huken, utbyggingsplanene på Ravnkollen, og den ville planen om å bygge olympisk skiskytterarena på Hestejordene. Det gjør boka til viktig lokalhistorie, og en lærebok i praktisk miljøarbeid.

Leve Lillomarka er på 208 sider, og rikt illustrert.

Bestill boka her!

Les innledningskapittelet her.

Her kan du se hva boka inneholder, og hvem som har skrevet og tatt bilder.

Høsttur til Nitdals Krudtværk

Velkommen til Nittedal og det historiske Nitedals Krudtværk lørdag 26. september.
Turleder: Erik Andrew

Oppmøte på vestsiden av  parkeringsplassen ved Rotnes Kirke/Nittedal kommune kl 11:00.
Nærmeste bussholdeplass: Nittedal rådhus på rv. 4.
Fra parkeringsplassen er det ca 1 km å gå til Krudtværket. Turen varer et par timer.

Av smittevernhensyn må alle deltakere registreres ved oppmøte.

Infotur i Grefsenåsen onsdag 16. september

Infotur til Grefsenåsen  – om den planlagte utvidelsen av alpinanlegget

Vi møtes kl. 18 ved mellomstasjonen i Grefsenkleiva. Derfra går vi opp til Haralds hytte og så videre til toppområdet og Trollvannskleiva. Turen går delvis i anlegget og delvis på sti i bratt terreng.

Du vil få informasjon om de planlagte tiltak underveis. Turen varer i ca. 2 timer.

Av smittevernhensyn må alle deltakere registreres ved oppmøte.

Lillomarkas Venners utsatte årsmøte arrangeres 10. september

Velkommen til årsmøte i Lillomarkas Venner torsdag 10. september i Øvre Disen velhus (Østreheimsveien 3b).

Dagsorden:

  1. Godkjenning av årsmøteinnkalling og dagsorden
  2. Valg av møteleder og referent
  3. Årsberetning
  4. Regnskap
  5. Innkomne forslag (eventuelle forslag til årsmøtesaker kunngjøres på hjemmesiden og facebook)
  6. Fastsettelse av kontingent (Ingen endringsforslag fra styret).
  7. Valg

Forslag som ønskes tatt opp på årsmøtet kan sendes med e-post til post@lillomarkasvenner.no eller med post til avsenderadressen, og må være hos styret innen 31. august.

Årsmøtet skulle i år vært avholdt 26. mars, men ble utsatt på grunn av pandemien.
Vi inviterer nå til et utsatt årsmøtet. Det vil bli avholdt som et rent årsmøte uten noe program etterpå.

Lokalet tillater maksimalt 30 årsmøtedeltakere med foreskrevet armslag. Av smittevernhensyn ber vi om skriftlig påmelding med navn og telefonnummer innen 9. september til post@lillomarkasvenner.no .
Vel møtt!

Last ned årsmøtepapirene her:
Innkallingen
Årsmeldingen .
Regnskapet for 2019.

Endelig – en tur!

SOPP og SOPPKONTROLL

Som vi pleier om høsten, henger vi oss på Romerike sopp- og nyttevekstforening sin sopptur på Slattum. Her finner vi både nyttevekstsopp og mer kuriøse arter. Velkommen med!

Sted: Slattum i Nittedal
Dato: onsdag 9. september 2020 kl. 17:00
Oppmøtested: Parkeringsplassen ved
Slattum skole, Skoleveien 15, 1480 Slattum
Turen varer ca 2 timer.
Ansvarlig for turen: Siv Moen (418 15 943) og Bente Hoseth (410 71 276)

For å overholde smitteverntiltak må vi be om skriftlig påmelding med navn og telefonnummer til Romerike.sopp@gmail.com . Påmeldingsfrist: 6. september.

OBS! Gratis soppkontroll på parkeringsplassen ved skolen kl. 19 – 20 for deg som har vært på sopptur andre steder denne dagen.